selangorPTG-flag
Portal Rasmi

PEJABAT TANAH DAN GALIAN NEGERI SELANGOR

bm

Bahasa
Melayu

EN

English

search

Search

w3c

W3C

faq-img

Soalan
Lazim

hubungi-kami

Hubungi
Kami

maklumbalas

Aduan &
MaklumBalas

peta-laman

Peta
Laman

Soalan Lazim - Bahagian Korporat & Audit Pengurusan Tanah

SOALAN LAZIM

BAHAGIAN KORPORAT, AUDIT PENGURUSAN TANAH DAN INOVASI

 

  1. Soalan : Apakah saluran-saluran yang ada untuk membuat aduan?

     Jawapan : Orang awam boleh membuat aduan melalui saluran-saluran berikut :

  1. Sistem Pengurusan Aduan Awam (SISPAA)
  2. Emel: ptgs@selangor.gov.my
  3. Hadir sendiri ke Tingkat 4, PTGS
  4. Surat / Faks : 03-5510 2658
  5. Talian Bebas Tol : 1800 88 2624
  6. Telefon : 03-5544 7344 / 7823
  7. Whatapps : 019-220 7847

 

  1. Soalan : Apakah maklumat dan dokumen yang diperlukan untuk membuat aduan?

Jawapan : Berikut adalah maklumat dan dokumen yang diperlukan apabila mengemukakan aduan :

  1. Maklumat peribadi pengadu seperti nama, alamat, No.telefon, alamat emel, no. faks dan yang berkaitan.
  2. No. Hakmilik, No. Lot dan No. Rujukan / Perserahan.
  3. Salinan dokumen sokongan seperti sijil. pelan, resit dan sebagainya serta gambar-gambar (jika ada)

             

  1. Soalan : Apa yang boleh saya adukan?

Jawapan : Semuaaduan yang berkaitan dengan tanah atau perkhidmatan yang dirasakan tidak menepati piagam pelanggan dan tidak mengikut lunas undang-undang yang ditetapkan.

 

  1. Soalan : Adakah sebarang bayaran dikenakan untuk membuat aduan?

Jawapan : Tiada. Setiap aduan yang dibuat adalah percuma.

             

  1. Soalan : Adakah semua jenis aduan boleh dirujuk kepada  PTGS?

Jawapan : Ya, KECUALI aduan:

  1. Terhadap Dasar-Dasar kerajaan
  2. Perkara-perkara yang di bawah bidang kuasa:
  1. Jawatankuasa Kira-Kira Awam
  2. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia
  3. Biro Bantuan Guaman
  4. Mahkamah

             

  1. Soalan : Bolehkah saya membuat aduan bagi pihak orang lain?

Jawapan : Boleh, dengan izin pengadu.

             

  1. Soalan : Berapa lama Pejabat Tanah dan Galian Selangor (PTGS) membuat siasatan?

Jawapan : Mengikut Standard Operating Procedures (SOP) PTGS setiap aduan yang dikemukakan mesti diselesaikan dalam tempoh 15 hari bagi kes-kes BIASA.


Kemaskini pada 2023-02-27 16:38:08 daripada Administrator

  •  
  • Print
  • Email this page