Tetapan Semula Menukar kontras kepada cerahMenukar kontras kepada asalMenukar kontras kepada gelapKecilkan size fontKembalikan saiz font kepada asalMemperbesarkan saiz font
    T
    T
    T
    T
Talian Bebas Tol : 1 800-88-2624
   

 PORTAL RASMI
 PEJABAT TANAH DAN GALIAN NEGERI SELANGOR

 


Soalan
Lazim

Hubungi
Kami

Aduan dan
Maklum Balas

Peta
Laman

Soalan Lazim - Bahagian Korporat & Audit Pengurusan Tanah

S Apakah saluran-saluran yang ada untuk membuat aduan?
J

Orang awam boleh membuat aduan melalui saluran-saluran berikut:-

  • Sistem e-Aduan
  • Sistem Pengurusan Aduan Awam (SISPAA)
  • Emel: ptgs@selangor.gov.my
  • Hadir sendiri ke Tingkat 4, PTGS
  • Surat / Faks : 03-5510 2658
  • Talian Bebas Tol - 1800 88 2624
  • Telefon: 03-5544 7344 / 7823
  • Kaunter Aduan Bergerak Hari Bertemu Pelanggan
   
S Apakah maklumat dan dokumen yang diperlukan untuk membuat aduan?
J

Berikut adalah maklumat dan dokumen yang diperlukan apabila mengemukakan aduan:-

  • Maklumat peribadi pengadu seperti nama, alamat, No.telefon, alamat emel, no. faks dan yang berkaitan.
  • No. Hakmilik, No. Lot dan No. Rujukan / Perserahan.
  • Salinan dokumen sokongan seperti sijil. pelan, resit dan sebagainya serta gambar-gambar (jika ada)
   
S Apa yang boleh saya adukan?
J Semua  aduan yang berkaitan dengan tanah atau perkhidmatan yang dirasakan tidak menepati piagam pelanggan dan tidak mengikut lunas undang-undang yang ditetapkan.
   
S Adakah sebarang bayaran dikenakan untuk membuat aduan?
J Tiada. Setiap aduan yang dibuat adalah percuma.
   
S Adakah semua jenis aduan boleh dirujuk kepada  PTGS?
J

Ya, KECUALI aduan:

  1. Terhadap Dasar-Dasar kerajaan
  2. Perkara-perkara yang di bawah bidang kuasa:
  • Jawatankuasa Kira-Kira Awam
  • Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia
  • Biro Bantuan Guaman
  • Mahkamah
   
S Bolehkah saya membuat aduan bagi pihak orang lain?
J Boleh, dengan izin pengadu.
   
S Berapa lama Pejabat Tanah dan Galian Selangor (PTGS) membuat siasatan?
J Mengikut Standard Operating Procedures (SOP) PTGS setiap aduan yang dikemukakan mesti diselesaikan dalam tempoh 15 hari. Bagaimanapun ia tertakluk kepada aduan yang dikemukakan. Sekiranya aduan tersebut mudah, penyelesaian segera dan jika aduan berkenaan rumit, ia akan mengambil tempoh antara 5 hingga 10 hari untuk siasatan.

Kemaskini pada 2018-06-13 10:39:28 daripada Administrator

  •  
  • Print
  • Email this page

INSTUN INTANBK KPTG JPA Mampu MSC NRE Malaysia Government Selangor Government e-zakat