SOALAN LAZIM
BAHAGIAN KORPORAT, AUDIT PENGURUSAN TANAH DAN INOVASI
- Soalan : Apakah saluran-saluran yang ada untuk membuat aduan?
Jawapan : Orang awam boleh membuat aduan melalui saluran-saluran berikut :
- Sistem Pengurusan Aduan Awam (SISPAA)
- Emel: ptgs@selangor.gov.my
- Hadir sendiri ke Tingkat 4, PTGS
- Surat / Faks : 03-5510 2658
- Talian Bebas Tol : 1800 88 2624
- Telefon : 03-5544 7344 / 7823
- Whatapps : 019-220 7847
- Soalan : Apakah maklumat dan dokumen yang diperlukan untuk membuat aduan?
Jawapan : Berikut adalah maklumat dan dokumen yang diperlukan apabila mengemukakan aduan :
- Maklumat peribadi pengadu seperti nama, alamat, No.telefon, alamat emel, no. faks dan yang berkaitan.
- No. Hakmilik, No. Lot dan No. Rujukan / Perserahan.
- Salinan dokumen sokongan seperti sijil. pelan, resit dan sebagainya serta gambar-gambar (jika ada)
- Soalan : Apa yang boleh saya adukan?
Jawapan : Semuaaduan yang berkaitan dengan tanah atau perkhidmatan yang dirasakan tidak menepati piagam pelanggan dan tidak mengikut lunas undang-undang yang ditetapkan.
- Soalan : Adakah sebarang bayaran dikenakan untuk membuat aduan?
Jawapan : Tiada. Setiap aduan yang dibuat adalah percuma.
- Soalan : Adakah semua jenis aduan boleh dirujuk kepada PTGS?
Jawapan : Ya, KECUALI aduan:
- Terhadap Dasar-Dasar kerajaan
- Perkara-perkara yang di bawah bidang kuasa:
- Jawatankuasa Kira-Kira Awam
- Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia
- Biro Bantuan Guaman
- Mahkamah
- Soalan : Bolehkah saya membuat aduan bagi pihak orang lain?
Jawapan : Boleh, dengan izin pengadu.
- Soalan : Berapa lama Pejabat Tanah dan Galian Selangor (PTGS) membuat siasatan?
Jawapan : Mengikut Standard Operating Procedures (SOP) PTGS setiap aduan yang dikemukakan mesti diselesaikan dalam tempoh 15 hari bagi kes-kes BIASA.
Kemaskini pada 2023-02-27 16:38:08 daripada Administrator